Go Back  RCU Forums > RC Airplanes > RC Jets
Reload this Page >

Fagernes Airshow 06.

Community
Search
Notices
RC Jets Discuss RC jets in this forum plus rc turbines and ducted fan power systems

Fagernes Airshow 06.

Thread Tools
 
Search this Thread
 
Old 12-22-2005, 08:35 PM
  #1  
Falcon 64
Senior Member
Thread Starter
 
Falcon 64's Avatar
 
Join Date: Jan 2003
Posts: 1,172
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Default Fagernes Airshow 06.


Hi all.

I`d like to welcome everyone to the largest model event in Norway.

Last year, we had over 200 model in all cathegorys.

This event is growing bigger each year, and I`m proud to say, this event is moore than big enough to welcome fellows from abroad.

To be at a runway as flat as possible, is a experience in itselves..
Sub zero temperatures might also give you a aha about what your engine really can do...

A friendly Norwegian environment, will give you alot of new friends, as a matter of fact, it`s highly addictive... (!)

The Danes has it on their calendar, soon the Sweedes is right on track. (?)

Ali Machinchy with his fellows is coming, so why don`t you ? ?

I know I can`t make it this year, but I`d like to give others the opportunity to experience Norwegian fellowship at it`s best.

http://ejme.net/album/Fager%20en/photos/photo_1.html

http://www.mthansen.net/Flysiden/Mod...s_flyshow.html

http://www.fagernes-hotel.no/main.html

Brg
Gudmund







Old 12-22-2005, 10:31 PM
  #2  
Katchmarek
Senior Member
My Feedback: (29)
 
Join Date: Dec 2001
Location: Butler, NJ
Posts: 680
Likes: 0
Received 1 Like on 1 Post
Default RE: Fagernes Airshow 06.

Gudmund, Good stuff! Some nice airplanes, and looks like some real good people too! But most of all, looks like you're all having a lot of fun!
Happy Christmas and thanks for sharing,
Rob / katchmarek
Old 12-23-2005, 01:17 AM
  #3  
Bob Toilet
 
Bob Toilet's Avatar
 
Join Date: Jan 2004
Location: Oslo, NORWAY
Posts: 477
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Default RE: Fagernes Airshow 06.

I am sorry to say but i know a lot of people that want be there this time. Last year the organisers ignored some safety issues and the critics from a lot of people. so my guess is that there will be less turbine models then we are used to. I am not going!

Christian
Old 12-23-2005, 07:58 AM
  #4  
erbroens
 
erbroens's Avatar
 
Join Date: Nov 2003
Location: Curitiba, Parana, BRAZIL
Posts: 4,289
Likes: 0
Received 14 Likes on 11 Posts
Default RE: Fagernes Airshow 06.

It seems to be a cool place !

Thanks for posting the info here.

B.Regards, Enrique
Old 12-24-2005, 08:06 AM
  #5  
Falcon 64
Senior Member
Thread Starter
 
Falcon 64's Avatar
 
Join Date: Jan 2003
Posts: 1,172
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Default RE: Fagernes Airshow 06.


ORIGINAL: ROCKET MAN

I am sorry to say but i know a lot of people that want be there this time. Last year the organisers ignored some safety issues and the critics from a lot of people. so my guess is that there will be less turbine models then we are used to. I am not going!

Christian
Changed your mind?
Some days ago you said you`ll bring your Eagle to this event..

I really don`t think last years disagreement will reduce the number of participants.


God Jul iallefall.

Gudmund
Old 12-24-2005, 09:07 AM
  #6  
Bob Toilet
 
Bob Toilet's Avatar
 
Join Date: Jan 2004
Location: Oslo, NORWAY
Posts: 477
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Default RE: Fagernes Airshow 06.

It sais RENA in my reply, not Fagernes

Hei Gudmund,

Det er ikke bare jeg som ikke kommer av oss jetgutta, men det blir nok fullt av folk der for det. Du vil nok merke at det er noen av de du alltid har sett der uteblir i år. Hvis du leser svaret mitt i forrige tråd ser du at jeg har skrevet Rena og ikke Fagernes. Prøvde å gjøre det litt diskret. Vil ikke lage for mye blest om at vi arrangerer ett alternativ til Fagernes. Vi lager noe for oss som har bestemt oss for å ikke dra til Fagernes. Det er ikke meningen å ødelegge for Fagernes stevnet, vi vil bare ha det litt moro vi også. Det er også viktig for oss at alle vet at vi ikke skylder på noen enkeltpersoner, men at kritikken går på arrangøren.
Du får ha en riktig god jul og et godt nytt år!

mvh.

Christian
Old 12-29-2005, 07:05 AM
  #7  
toommy
Junior Member
 
Join Date: Nov 2005
Location: fagernes, NORWAY
Posts: 7
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Default RE: Fagernes Airshow 06.

Hei Christian! Vil bare takke dere for avgjørelsen om å ikke komme til Fagernes på neste stevne! Toppers!!! Jeg har, og jeg presiserer JEG, fremmet forslag om å kutte ut alt med turbin på kommende stevner, men de idiotene jeg flyr sammen med ville ikke det! De la heller om hele strukturen for stevnet, så det kansje ville bli bra nok for dere også, men da kan vi sikkert forandre på det igjen! Jippi! Ser fram til et hyggelig stevne uten surmuling og sniking i køen.

Vennlig hilsen Arild Hagabraaten
Old 12-29-2005, 07:31 AM
  #8  
Bob Toilet
 
Bob Toilet's Avatar
 
Join Date: Jan 2004
Location: Oslo, NORWAY
Posts: 477
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Default RE: Fagernes Airshow 06.

Hei Arild

Dette er jo leit å høre for alle de som faktisk skal til Fagernes med turbinmodeller ( og det er faktisk ganske mange), og høre at de egentlig ikke er ønsket på Fagernes. Dette med sniking skjønner jeg heller ikke, vi fløy kun når sikkerhetssjefen/ flyleder sa at det nå var jet slot og at vi bare kunne fly.

mvh.

Christian Melgaard
Old 12-29-2005, 07:57 AM
  #9  
swissflyer
 
swissflyer's Avatar
 
Join Date: Jul 2004
Location: bellinzona, SWITZERLAND
Posts: 925
Received 1 Like on 1 Post
Default RE: Fagernes Airshow 06.

maybe...

i like cold places[8D], and if i will be home, not around the world, i may come up to make a visit...

remember me when about time..

may youjust precise where will be??

Encarta give me 4 differents Fagernes..
Old 12-29-2005, 08:24 AM
  #10  
toommy
Junior Member
 
Join Date: Nov 2005
Location: fagernes, NORWAY
Posts: 7
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Default RE: Fagernes Airshow 06.

MÃ¥ bare presisere at dette er min mening, og ikke klubbens.

Arild
Old 12-29-2005, 09:14 AM
  #11  
Jojoen
Junior Member
 
Join Date: Mar 2005
Location: Aurdal, NORWAY
Posts: 5
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Default RE: Fagernes Airshow 06.

[link=http://kart.norway.no/default.asp?st=fylker&coordType=img&command=zoomInPointRect&geObjecType=auto_point&geObject=&mapWidth=375&mapHeight=375&zoomWidthValue=&zoomFactor=8&mapExtent=164850%2C6750400%2C217150%2C6802700&mapType=&geObject.x=166&geObject.y=199]Fagernes map[/link] at www.norway.no
Fagernes is apx 200km from Oslo Northwest


Club: [link=http://www.vfkm.no]www.vfkm.no[/link]
Old 12-29-2005, 09:17 AM
  #12  
Falcon 64
Senior Member
Thread Starter
 
Falcon 64's Avatar
 
Join Date: Jan 2003
Posts: 1,172
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Default RE: Fagernes Airshow 06.

http://www.gulesider.no/gsi/map.c?ps...lX=0&scrollY=0

Fagernes at the red pin. You`re most welcome!

Brg
Gudmund
Old 12-29-2005, 12:05 PM
  #13  
SAP_2000
 
SAP_2000's Avatar
 
Join Date: Apr 2003
Location: Stabekk, NORWAY
Posts: 1,441
Received 0 Likes on 0 Posts
Default RE: Fagernes Airshow 06.

ORIGINAL: Toommy
Vil bare takke dere for avgjørelsen om å ikke komme til Fagernes på neste stevne!
Det var jo litt av en holding, Arild[sm=confused.gif]

I steden for å gå i frontalangrep burde du kanskje høre litt på kritikken fra stevnedeltakerene som faktisk putter en hel del penger i klubbkassa deres hvert eneste år..?

Når det gjelder køen, er det vel hevet over enhver tvil at den fungerer heller dårlig. IMO er det flere grunner til det;

1: alt for dårlig oppfølging av køen. -Arrangørene burde burde være mer aktive å flytte fly som ikke følger på ut av køen.

2: Startboksen: Som regel er det bare 1 eller 2 fly i luften. Folk som står forrerst i køen som ikke har frekvensklype, medhjelper eller startproblemer bør flyttes ut på sidelinjen så nestemann kommer til.
Ett tips er å føre køen ut i 3 startbokser hvor sikkerhetssjefen fungerer som flygeleder og sørger for de tre flyene i boksen er klare til å takse ut så fort ett fly har landet. -Dette fungerer veldig bra på større stevner i USA hvor de har 6-7 fly i luften til nermest enhver tid.

3: Eventuelt egne slotter for propell, jet og heli. Fungerer meget bra på andre større stevner og alle blir fornøyd. Eks: 1,5 time prop - 20 min jet - 20 min heli.

Forskjellsbehandling - Når noen blir salutert av speaker for å fly akro over depotet og stevneledelsen sender opp 90 size heli med kamera som hovrer over depotet med et annet kamerafly virrende rundt med 100 vis av menesker under rimer ikke helt med andre som bryskt får beskjed om å lande om han gjentar en low-pas som var et par meter innenfor ytterkant av stripa...

Bra å se at du leser forumet her, JoJo!

Håper stevneledelsen tar noe av kritikken til seg og prøver å gjøre stevnet bedre (og sikrere).

English: Comments for the organizers...
Old 12-29-2005, 12:17 PM
  #14  
Bob Toilet
 
Bob Toilet's Avatar
 
Join Date: Jan 2004
Location: Oslo, NORWAY
Posts: 477
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Default RE: Fagernes Airshow 06.


ORIGINAL: toommy

Hei Christian! Vil bare takke dere for avgjørelsen om å ikke komme til Fagernes på neste stevne! Toppers!!! Jeg har, og jeg presiserer JEG, fremmet forslag om å kutte ut alt med turbin på kommende stevner, men de idiotene jeg flyr sammen med ville ikke det! De la heller om hele strukturen for stevnet, så det kansje ville bli bra nok for dere også, men da kan vi sikkert forandre på det igjen! Jippi! Ser fram til et hyggelig stevne uten surmuling og sniking i køen.

Vennlig hilsen Arild Hagabraaten
Kan du utdype det du mente med sniking, jeg tror ikke jeg skjønner hva du mener.

mvh.
Christian
Old 12-29-2005, 12:35 PM
  #15  
SAP_2000
 
SAP_2000's Avatar
 
Join Date: Apr 2003
Location: Stabekk, NORWAY
Posts: 1,441
Received 0 Likes on 0 Posts
Default RE: Fagernes Airshow 06.

By the way:

Here's a pic of the site....

Old 12-29-2005, 01:09 PM
  #16  
Jojoen
Junior Member
 
Join Date: Mar 2005
Location: Aurdal, NORWAY
Posts: 5
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Default RE: Fagernes Airshow 06.


ORIGINAL: SAP_2000


Bra å se at du leser forumet her, JoJo!

Håper stevneledelsen tar noe av kritikken til seg og prøver å gjøre stevnet bedre (og sikrere).

English: Comments for the organizers...
Nå leser jeg vanligvis ikke RCuniverse. Seilfly er bedre på RCgroups...
Ett tips måtte til for å se denne.
Tror heller ikke stevneleder ser noe særlig her.

Sikkerhetssjef ifjor gikk så lei av klaging, sniking og annet at han foreløpig har sagt nei i år. Å passe på den største køen i norden i forhold til antall timer flytid tilgjengelig er ingen lett oppgave.
Kritikk om kø er nok delvis riktig. Men å høre kritikken på åpne fora på internet er heller ikke gøy. Ei heller å få kjeft av berusede piloter etter premieutdeling.
Når det gjelder sikkerhet er det alltid ting man kan gjøre bedre. Skal man virkelig holde god sikkerhet er det faktisk Arild som har rett (Selv om det ikke er derfor han vil kutte ut jet). Det farligste vi har er jetfly i lowpass over stripa i 300km/t. Men det er uaktuellt for styret å kutte ut jetfly.

Men, nå er det ikke jeg som har ansvaret for sikkerheten. Jeg skal som vanlig gjøre andre ting.
Ønsker dere å nå frem med tips ville jeg ha sendt en mail til stevneleder, eller kanskje bedre ringe.

English: Yes as all big airshows with flying only a few hours of the day (wintertime with little daylight) we have a big waiting line to fly. Compared to big events with +100 pilots everyone still gets a lot of flying since this is an event for all. Safety issues are a thing to adresse the contest director that does not read this forum.
Regards Jojo. Just one of the members and helpers in this club (and webmaster, secretary)
Old 12-29-2005, 01:21 PM
  #17  
toommy
Junior Member
 
Join Date: Nov 2005
Location: fagernes, NORWAY
Posts: 7
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Default RE: Fagernes Airshow 06.

Hei Staale! Da var endelig debattet i gang og hensikten oppnådd! Tenk om dine enkle ideer hadde kommet litt før, og ikke bare sure oppstøt! (mener ikke fra deg) Da kan vi ta det fra begynnelsen, men jeg må først presisere igjen at dette er mine meninger, og ikke klubbens! Da begynner vi: Det skulle ikke rare oppsumeringen til etter 2005-stevne før man kunne konstatere at det var en del ting som ikke fungerte. Ikke minst køen! Jeg gremmes enda når ser bilder av den køen! Når det gjelder sikkerheten ser jeg nå i ettertid at filmingen med heli over depoet burde vært unngått! Skal være førstemann til å innrømme det! Tanken var at det skulle bli tøft på videoen, og det blei det jo også, men prisen kunne nok blitt vel høy ja! Når det gjelder Ventusen, mener jeg at det var et uhell, ikke bare når den gikk ned, men også når den kom ut over depoet. Slike uhell er det ikke så mye vi får gjort med. Det er faktisk sant at jeg la fram forslag om å kutte ut turbin, men dette ble selvfølgelig nedstemt av klubben. Grunnen til at jeg gjorde det var rett og slett fordi jeg mener forrige stevne viste at vi har blitt større enn vi klarer å takle! At det var dere turbingutta som måtte svi er ganske enkelt fordi JEG synes turbin er gørr kjedelig! En annen ting er at det meste av sutringen kommer fra nettopp dere! Ikke ta "dere" for alle nå da, for det gjelder bare noen få! Kan like godt innrømme det med en gang: Jeg er bare en snever bonderamp som ikke har vært på noen av de større stevnene rundt omkring i verden, så det har vært prøve og feile-metoden som har blitt brukt. Og gjett om vi feila!! Tenk så enkelt det hadde vært for oss hvis noen kunne komme med slike innspill som du gjorde i innlegget ditt, i stede for bare kritikk. Mulig jeg er nærtagende, men når du har lagt ned ett heldigvis ukjent antall timer, tatt fri fra jobb og kjørt 100 mil for å være med å arrangere nevnte stevne, da var det ikke mye morro å lese tråden som gikk på modellflynytt etterpå! Dere må huske på at vi gjør dette for at alle skal ha ei trivelig helg på Fagernes-isen. Det er ingen personlig vinning her, selv om det blir et lite overskudd i klubbkassa. Jeg veit at jeg kan være veldig kvass i kanten noen ganger, men her blei jo hensikten oppnådd med en gang, og jeg håper det blir flere innlegg som ditt med konstruktiv innformasjon i stede for kritikk! Det er allerede gjort en del forandringer før neste stevne, kan nevne at depoet blir flytta lenger vekk fra stripa sammen med senderdepoet. Det blir 2 slotter, en for turbin og en for resten. Der er også meningen å dele turbin og propell etter klokka. Noe tidsperspektiv er ikke satt enda. Det blir 2 mann som til enhver tid skal følge opp køen, og vi skal få vekk alle som har blitt stående igjen ute ved stripa. Vi mener selv at vi er på rett vei med disse tiltakene, men vi kunne sikkert gjort mye mer så jeg innviterer herved alle til å komme med innspill som kan bidra til et bedre Fagernes-stevne!

Arild
Old 12-29-2005, 02:27 PM
  #18  
Bob Toilet
 
Bob Toilet's Avatar
 
Join Date: Jan 2004
Location: Oslo, NORWAY
Posts: 477
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Default RE: Fagernes Airshow 06.

Ja endelig, vi har prøvd å få igang en debatt lenge nå. Det at det faktisk blir gjort forandringer i år sier sitt. Synd at du er så motstander av turbin/ jet, det er faktisk veldig givende å holde på med.Jeg har enda ikke forstått hva du mener med sniking i køen, håper du tar deg tid til å forklare meg det, Arild. Jeg synes det er flott at det finnes slike som dere som gidder å arrangere slike flystevner, men det at man har brukt lang tid og kjørt mange mil kan ikke automatisk frita deg for kritikk. Spesielt ikke når det skjer slike graverende feil. Jeg kan også være temmelig krass og spesielt hvis jeg blir skikkelig provosert. Og provosert ble jeg i fjor.
Jeg håper dere får et velykket stevne både med vær og mange deltakere i Mars og at vi en annen gang kanskje har nærmet oss hverandre slik at vi alle kan føle at vi driver med den samme hobbyen.

mvh
Christian Melgaard
Old 12-29-2005, 03:09 PM
  #19  
toommy
Junior Member
 
Join Date: Nov 2005
Location: fagernes, NORWAY
Posts: 7
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Default RE: Fagernes Airshow 06.

Hei igjen! Skal ta det med sniking aller først: Skal ta til meg hvert eneste ord, for dette har jeg ikke sett sjøl! Men mye av kritikken går på at dere sniker. Det jeg har sett er at det ofte står en liten modell i køen, og når tiden nærmer seg blir den modellen som skal flys dradd forbi hele køen. Dette ser kansje ut som sniking for noen, men jeg skal ivertfall ta tilbake min påstand om at dere sniker! ok?

Jeg er selvfølgelig ikke motstander av turbin, men det er ikke min greie, så hvis noen skulle vekk for å gjøre stevnet mindre var mitt forslag nettopp turbin! For sånn som stevnet var i år kunne det ivertfall ikke fortsette! Det trur jeg vi er enige om alle sammen! Det er ikke mere vondt ment enn det!

Jeg skal selvfølgelig ikke fritas for kritikk, det jeg prøver å komme frem til er at det ofte er enklere å prøve med det gode! Sikkert ikke i komersielle sammenhenger der noen kan tjene mer penger hvis ting går bedre, men her snakker vi kun om frivellig innsats. Kan jo nevne at for meg som jobber i oljebransjen og tok meg fri midt i en jobbperiode så kostet det nok nesten like mange kroner som overskuddet i klubbkassa var til ****t! Kansje det er en ønsketenkning, men jeg har fremdeles trua på det! Som du heldigvis har erfart sjøl så er det altfor lett å ta i litt mye når man blir provosert!

Jeg håper selvfølgelig at dere dukker opp igjen en gang, så skal vi prøve så godt vi kan å få til et bedre stevne i mellomtiden!

Arild

Foresten, når har dere planlagt stevnet på Rena? Hadde vært gøy å sett dere på "hjemmebane", og kansje fått et bedre inntrykk av det dere driver med!
Old 12-29-2005, 03:52 PM
  #20  
Falcon 64
Senior Member
Thread Starter
 
Falcon 64's Avatar
 
Join Date: Jan 2003
Posts: 1,172
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Default RE: Fagernes Airshow 06.


ORIGINAL: toommy

Hei Staale! Da var endelig debattet i gang og hensikten oppnådd!
Dette var slettes ikke meninga med denne tråden...
Debatt og krangling ser jeg helst at de som vil gjøre det, gjør det på en annen måte.
En informasjon til andre utenlandske piloter var meningen her, og ikke utblåsninger om ting og synspunkter folk burde være ferdige med for lenge siden.

Mvh
Gudmund

Old 12-29-2005, 03:58 PM
  #21  
toommy
Junior Member
 
Join Date: Nov 2005
Location: fagernes, NORWAY
Posts: 7
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Default RE: Fagernes Airshow 06.

Hei Gudmund! Beklager det! Skal holde meg unna!

Arild
Old 12-29-2005, 04:07 PM
  #22  
Falcon 64
Senior Member
Thread Starter
 
Falcon 64's Avatar
 
Join Date: Jan 2003
Posts: 1,172
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Default RE: Fagernes Airshow 06.

Helt greit, tenkte jeg bare ville si ifra, før det går like langt som det gjorde på det Norske forumet tidligere i år.

HÃ¥per det ikke blir tatt ille opp at jeg vil roe ting ned til det det er.

Mvh
Gudmund
Old 12-29-2005, 04:14 PM
  #23  
toommy
Junior Member
 
Join Date: Nov 2005
Location: fagernes, NORWAY
Posts: 7
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Default RE: Fagernes Airshow 06.

Nei da, helt greit. Den ballen skulle jo egentlig vært død for lenge sia!

Synd at du ikke kommer til neste år da!

Arild
Old 12-29-2005, 04:22 PM
  #24  
toommy
Junior Member
 
Join Date: Nov 2005
Location: fagernes, NORWAY
Posts: 7
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Default RE: Fagernes Airshow 06.

Da av****ter vi dette med en gang gutter! Men har noen av dere flere gode forslag som kan være med pÃ¥ Ã¥ gjøre stevnet bedre sÃ¥ send meg gjerne en mail [email protected]
Old 12-29-2005, 04:23 PM
  #25  
Falcon 64
Senior Member
Thread Starter
 
Falcon 64's Avatar
 
Join Date: Jan 2003
Posts: 1,172
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Default RE: Fagernes Airshow 06.

Får ta det når ting passer bedre. Ny jobb og mye i den forbindelse..

Men for å si det slik, å finne en person som er mere bevisst på både vingestyrke og sikkerhets-soner enn jeg,- etter forrige stevne, da tror jeg mange må lete lenge...
HÃ¥per alle som velger enten det ene eller det andre alternativet, har en alldeles fortreffelig helg!

Godt Nyttår til dere alle!

Mvh
Gudmund


Contact Us - Archive - Advertising - Cookie Policy - Privacy Statement - Terms of Service -

Copyright © 2024 MH Sub I, LLC dba Internet Brands. All rights reserved. Use of this site indicates your consent to the Terms of Use.