![]() |
MVVS Engines
I`m thinking of buying an MVVS .77. Heard a lot of good things about them. Anybody tried these engines??
|
RE: MVVS Engines
they are good high revving engines but they only run real good witha super tiger glow plug
a friend of mine has a 60 size on a profile 3/d and it runs extremely well |
ORIGINAL: jimkitty ...they only run real good with a Super Tigre glow plug... Welcome to RC Universe! Who told you this non-sense??? MVVS engines are designed to use 0-5% nitro fuel, as they come (but can have one extra head shim installed for up to 15% nitro). They need 20%+ oil, of which at least half is Castor!. Sig Champion and PowerMaster GMA fuels are examples of suitable, commercially available fuels, with a suitable lubricant package. The .26 and larger engine run great with the MVVS/Novarossi C6 medium-cold glow-plug (included), or with an OS #8, Enya #4, K&B-1L, Fox Std Long, J&Z long, or even the Tower Power medium. Smaller MVVS engines will run on a hotter plug. They will run badly if you try using more nitro, less oil (or less Castor), or a hot glow-plug, like the OS A3... |
Hej!
Jag säljer MVVS motorer sedan 1992 i sverige (Airracing produkter)och jag rekommenderar dig att titta närmare på MVVS .91 (15cc) motor istället för .77an. .91.an har mer kraft än .77:an och väger lika mycket (bägge motorerna är byggda på samma vevhus. Tro inte att MVVS bara skulle gå bra på en sorts glödstift,det stämmer inte. MVVS motorerna är som alla andra motorer, de går bra på en mängd olika stift. Som vanligt fungerar OS 8 och Enya 3 bra. Motorerna levereras med Nova Rossi 6 stift vilket också fungerar bra. Vad gäller bränsle så vågar jag påstpå att de flesta modellflygare i sverige idag kör på ca 15% syntetolja...och inte 20%ricinolja. Personligen använder jag 15% Motul "Micro" syntetolja och 5% nitro men Aerosynt 2 och Aerosave fungerar också bra. PS! Du hittar MVVS hela sortiment hos mig. Hälsningar! Jan K Airracing produkter http://hem.passagen.se/airracing |
ORIGINAL: jaka Som vanligt fungerar OS 8 och Enya 3 bra. Motorerna levereras med Nova Rossi 6 stift vilket också fungerar bra. Vad gäller bränsle så vågar jag påstpå att de flesta modellflygare i sverige idag kör på ca 15% syntetolja...och inte 20%ricinolja. Personligen använder jag 15% Motul "Micro" syntetolja och 5% nitro men Aerosynth 2 och Aerosave fungerar också bra. We differ somehow on the oil recommendations. About glow-plugs; I used to recommend the Enya #3 also, but it appears that the Enya #4 is the heat-range equivalent of the Novarossi C6 and the OS #8. The Enya #3 is too hot! and is equivalent to the C5, which MVVS supplies their smaller engines with. |
Jaka...
Please do not write at swedish, think other peoples in RCU want to read what you wrote, USE ENGLISH LANGUAGE!!! Jens Eirik ORIGINAL: jaka Hej! Jag säljer MVVS motorer sedan 1992 i sverige (Airracing produkter)och jag rekommenderar dig att titta närmare på MVVS .91 (15cc) motor istället för .77an. .91.an har mer kraft än .77:an och väger lika mycket (bägge motorerna är byggda på samma vevhus. Tro inte att MVVS bara skulle gå bra på en sorts glödstift,det stämmer inte. MVVS motorerna är som alla andra motorer, de går bra på en mängd olika stift. Som vanligt fungerar OS 8 och Enya 3 bra. Motorerna levereras med Nova Rossi 6 stift vilket också fungerar bra. Vad gäller bränsle så vågar jag påstpå att de flesta modellflygare i sverige idag kör på ca 15% syntetolja...och inte 20%ricinolja. Personligen använder jag 15% Motul "Micro" syntetolja och 5% nitro men Aerosynt 2 och Aerosave fungerar också bra. PS! Du hittar MVVS hela sortiment hos mig. Hälsningar! Jan K Airracing produkter http://hem.passagen.se/airracing |
| All times are GMT -8. The time now is 10:17 PM. |
Copyright © 2026 MH Sub I, LLC dba Internet Brands. All rights reserved. Use of this site indicates your consent to the Terms of Use.