Hej!
Jag tycker du ska skaffa en högvingad trainer,exempelvis Kyosho Calmato, det finns andra lika bra.
En högvingad kärra är alltid lite lättare att flyga än motsvarande lågvingad. Nu är du visserligen ung (16) så du lär dig säkert snabbt. Men ändå... det går ju lätt att sälja den högvingde kärran när du lärt dig flyga (om nu planet håller så länge) och sedan gå vidare till en lågvingad kärra.
Vad gäller valet av radioapparater så fungerar det mesta du hittar i hobbyhandeln, JR, Futaba, Hitech, Multiplex och SANWA. Dessa sänder på 35MHz.
Jag flyger JR sedan 1980 och har bara lovord att säga om det märket. Futaba är också bra.
Eftersom jag tävlar i pylonracing sedan många år tillbaka ser jag vad de tävlande använder och det är oftast JR eller Futaba. Servona kan blandas mellan märkena.Man behöver alltså inte köra med JR servon bara för att man har JR radio.
Elflyg i alla ära men glödstiftsdrivna flygplan man är mer flexibla , man behöver inte ladda, bara tanka och flyga och är mer tåliga då motorn håller bättre vid en krasch.
Nu finns sedan i somras även 2,4GHz radioapparater (Spektrum och Futaba ) så någon av dessa är faktiskt vad jag själv skulle välja idag (har Spektrum DX-7) då dessa radioapparater väljer frekvens helt automatiskt på 2,4MHz bandet.
Vad gäller flygsimulatorer så är det förståss bra att använda en sådan, men det kan inte helt ersätta live -flygning.
Har själv Icarus Aerofly professional Delux sedan 3 år tillbaka vilken fungerar mycket bra.
Vill du
pröva på R/C flyg är du välkommen till oss i Upplands Väsby. Vi har skolflygning på Söndagar mellan kl. 1300-1500 i Upplands Väsby.